Dziwne 24 litery (1)

     Jak już wiecie, po powrocie z boskiej Grecji, rozpoczęłam naukę greckiego na własną rękę. Na dziś przygotowałam dla was kilka ciekawostek. Zaczniemy od alfabetu.

     Alfabet grecki składa się z 24 liter, wiele z nich pewnie jest już wam znane m.in z matematyki lub fizyki. O ile nauka języków sama w sobie nie jest dla mnie trudna to przyzwyczajenie się to greckich liter bywa ciężkie.


Α α, Β β, Γ γ,Δ δ, Ε ε, Ζ ζ, Η η, Θ θ, Ι ι, Κ κ, Λ λ, Μ μ, Ν ν, Ξ ξ, Ο ο, Π π, Ρ ρ, Σ σ ς
 Τ τ, Υ υ, Φ φ, Χ χ, Ψ ψ, Ω ω  

     Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się ok. W końcu spodziewałam się, że łatwo nie będzie. Zwariowałam dopiero jak uświadomiłam sobie, że :

3 z nich to litera " i "     Η η    Ι ι    Υ υ
2 to litera "o"                Ο ο      Ω ω 

Do tego jak dołożymy dyftongi to wychodzi na to, że :

Samą głoskę "i" możemy zapisać na 6 sposobów  Η η, Ι ι, Υ υ, Eι/ει, Oι/οι, Yι/υι  i to oczywiście nie wszystko.

     I wtedy wiedziałam, że zabawa z greckim będzie jeszcze lepsza. W ciągu tygodnia nauczyłam się całego alfabetu i płynnie potrafię przeczytać niemal wszystkie greckie słowa (oczywiście nic nie rozumiejąc). Myślę, że jest to już duży sukces. 
Do końca miesiąca w planach mam wykuć na pamięć wszystkie liczebniki, dni tygodnia, miesięcy oraz najpotrzebniejsze zwroty (które już mam przygotowane), które potrzebne są w codziennych sytuacjach. Na tą chwile jedynie potrafię się przedstawić... ;)


Komentarze

  1. Fajnie, że uczysz się greckiego. Dużo informacji na temat nauki greckiego znajdziesz na moim blogu Powiedz to po grecku i na grupie na FB o tej samej nazwie. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że Pani napisała :) Już zaobserwowałam na FB grupe oraz fanpage - na pewno się przyda!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty